fredag 25 maj 2018​

 

Fakta

Internetaccess - Upptill 100 Mbit/s Bredband2 full duplex Flatrate (fri trafik mot Internet).

Vad ingår i Internettjänsten?

  • 5 dynamiska IP-adresser per hushåll.
  • E-post
  • Support (öppet alla dagar året runt)
  • Övervakning

Vad finns det mer för tjänster?

  • IP-telefoni - förmånligt avtal finns för vår förening.
  • Säkerhetspaket – Antivirus och brandvägg 35 kr/mån.

 

Information

All åverkan eller fel på inkommande fiberdosa debiteras bostadsrättsinnehavaren.

All åverkan eller fel på fiberkonvertern debiteras bostadsrättsinnehavaren.

Det är alltså ej tillåtet att flytta dessa vi tapetsering eller dyl. vill du ändå flytta dessa står du själv för kostnaderna.

FAQ

Här är ett urval bara av vanliga frågor, mera hittar du på Bredband 2´s egna sida.

Bredband 2 FAQ

Bredband2 sparar bara de uppgifter som behövs för att kunna leverera tjänst och support. All data behandlas i enighet med Personuppgiftslagen (SFS 1998:204).

Vi garanterar att vi kommer göra allt i vår makt för att skydda våra kunders personuppgifter. Enda undantaget är våra partners för logistik som behöver uppgifter för att leverera hårdvara och skicka faktura.

Det har alltid varit självklart för oss att inte censurera Internet för våra kunder genom att t.ex. blockera enskilda sajter. Vi tror på ett fritt nät och låter oss inte påverkas av lobbygrupper från mediaindustrin.

Läs mer om integrity.

Vi har inga strypningar eller begränsningar alls av trafiken, och det utgår inga extra avgifter för mängd överförd data. Du kan alltså använda ditt Bredband2-abonnemang hur mycket du vill.

Enligt god sed i branschen spärrar vi dock vissa portar (se nedan) för ingående och utgående trafik. Anledningen är att dessa portar annars kan användas för virusattacker och dataintrång i Windows. Detta påverkar normalt inte funktionaliteten för ditt bredband.

  • TCP 135 + TCP/UDP 137-139: Netbios
  • TCP+UDP 445: Microsoft-DS - kan orsaka Denial of Service på din Windowsmaskin

Följande portar spärras endast för utgående trafik:

  • TCP 25: SMTP, utgående standardport för mailprogram. Förhindrar att våra kunder medvetet eller omedvetet (p.g.a. virus) skickar ut spam-mail. Relaya via vår SMTP-server för att skicka mail.

Om ni vill använda er Bredband2-adress genom e-postklient i andra operatörers nät kommer ni behöva ändra er SMTP-Port till 2525. Detta då de flesta operatörer idag begränsar port 25. Anledningen till detta är att port 25 är standardport för utskick i merparten e-postklienter och därför även används av automatiserade spamvirus. Det vill säga elakartad programvara avsedd att sprida skräppost.

Fungerar det inte med att byta till port 2525 bör ni kontakta supporten för det nät ni sitter i för vidare instruktioner.

Routrar är förmodligen den vanligaste felkällan vid problem med uppkopplingen, därför är det viktigt att utesluta den möjligheten så tidigt som möjligt i felsökningen. Försvinner problemet när du kopplar förbi routern är det således givet att det är denna som behöver ses över.

Då det finns hundratals olika routermodeller har vi ingen möjlighet att ge någon support på dessa. Skulle felet befinnas ligga hos din router hänvisar vi därför till tillverkaren.

Bredband2 har inga begränsningar eller synpunkter på vad för servrar du sätter upp hemma. Vissa nätägare (stadsnät) tillåter dock inte detta. Kontrollera därför avtalet med ditt stadsnät så att du vet vad som gäller.

Har du problem med att nå vissa sidor men inte andra så ligger problemet sannolikt antingen hos de sidorna eller i dina egna inställningar.

Det första du bör kontrollera är att du använder den senaste versionen av din webbläsare. Gör du det är säkerhetsinställningarna nästa steg att undersöka. Kanske använder sidorna ett script eller format som du blockerat vid ett tidigare tillfälle. Du kan även testa att stänga av ditt brandväggs- och antivirusskydd tillfälligt.

Hjälper inget av detta kan det vara en bra idé att prova med en annan webbläsare. Nedan har du några länkar till de vanligast förekommande.

Mozilla Firefox
Microsofts Internet Explorer
Google Chrome
Opera

Felanmälan

Chansen är stor att du snabbt hittar informationen du söker under Frågor och svar eller Guider. Titta därför gärna igenom kategorierna där innan du går vidare.

Ha alltid kundnummer tillgängligt när du kontaktar oss. Förklara utförligt hur problemet yttrar sig och när det uppstod. Var det t ex i samband med någon annan händelse, som ett åskväder eller strömavbrott? Berätta också vad du testat hittills. Ju mer vi får veta desto snabbare kan vi bedöma var felet ligger.

Vid felsökning av internetuppkopplingen måste all kringutrustning, som router eller IP-telefonidosa, vara förbikopplad helt och hållet. Detta för att utesluta att felet ligger där. Det sparar därför en hel del tid om du kopplat bort all sådan utrustning redan innan du ringer.

Har du kunskap och möjlighet att ta fram dina IP-uppgifter och din MAC-adress på egen hand och ha dem tillhands när du ringer kan det avsevärt korta ner felsökningen.


Bredband 2
Driftstörningar
Blogg
Bredband 2 på facebook

Teknisk bredbandssupport
Vardagar: 08.00 – 21.00
Helger: 10.00 – 18.00
0770 - 811 000
helpdesk@bredband2.com
IP-Telefoni support
Vardagar: 08.00 – 17.00
0770 - 811 000
telefoni@bredband2.com